Ofte stilte spørsmål

Hva er FiksGatami?
FiksGataMi er et nettsted for å hjelpe folk til å rapportere problemer, vise, eller diskutere lokale problemer de har funnet i sitt område ved ganske enkelt å finne dem på et kart. Du kan melde problemer uten å tenke på hvilken offentlig myndighet som er ansvarlig for å løse det, det finner FiksGataMi ut for deg.
Hva slags problemer kan jeg rapportere med FiksGataMi?
FiksGataMi er primært for rapportering av ting som er ødelagt, skadet, dumpet eller trenger å bli reparert, rengjort eller ryddet. Dette kan for eksempel være:
  • Forlatte kjøretøy
  • Gatelys som ikke virker
  • Plakater eller graffiti
  • Søppel
  • Behov for rengjøring
  • Behov for brøyting
  • Glatt vei eller gangsti
Hva er FiksGataMi ikke?
FiksGataMi er ikke en måte å komme i kontakt med offentlig myndighet for alle spørsmål - vennligst bruk FiksGataMi bare for problemer som de ovennevnte. Du må kontakte offentlige myndigheter direkte for problemer som for eksempel:
  • Saker som haster eller akutt problemer
  • Støyforurensning eller bjeffende hunder
  • Brann og røyk / luktforurensning
  • Endringsforslag til kommune, fylke eller stat
  • Klager over naboene
  • Kriminell aktivitet
Hvordan bruker jeg nettstedet?
Når du har angitt et postnummer eller sted, blir du presentert med et kart over det området. Du kan se problemer allerede rapportert i dette området, eller rapporten selv på egen hånd ved å klikke på kartet for plasseringen av problemet.
Hvordan blir saken løst?
Saken blir meldt til offentlige myndigheter via e-post. Saken blir så behandlet på normal måte. Alternativt kan du diskutere problemet på nettstedet med andre, og da sammen påvirke offentlige myndigheter til å fikse det, eller fikse det direkte selv.
Er det gratis å bruke fiksgatami.no?
Ja, nettsiden er gratis å bruke. FiksGataMi drives av NUUG, skjønt, hvis du ønsker å gi et bidrag, kan du gjøre det.
Kan jeg bruke FiksGataMi fra min mobil?
Hvis mobilen har nettleser kan du fint bruke tjenesten fra mobiltelefon. Det jobbes med å skaffe finansiering til å tilpasse iPhone- og Android-apps til norske forhold for å gjøre det enda enklere å rapportere fra smart-telefoner.
Praktisk informasjon
FiksGataMi er ikke ansvarlig for innholdet og riktigheten av materiale innsendt av brukerne. Vi forbeholder oss retten til å redigere eller fjerne eventuelle problemer eller oppdateringer som vi anser å være upassende fortrinnsvis etter å bli informert av en bruker på nettstedet.
Hvorfor blir ikke mitt stedsnavn funnet?
Tjenesten bruker navnesøk hos Google Maps for å lokalisere steder. Hvis Google Maps har mangler i sin stedsnavndatabase, vil stedet ikke bli funnet eller sende deg til feil plass. Tilsvarende søk på Google Maps (etter f.eks. «Slogvær, Norway») vil også feile. For å fikse det må en ta kontakt med Google.
Jeg finner ikke gata mi på kartet, hvorfor bruker dere ikke Google Maps? / Det er noe galt med kartet, hvor rapporterer jeg det? / Hvorfor bruker dere ikke Google Maps? / Hvor rapporterer jeg feil eller mangler i kartet?
Kartene i FiksGataMi kommer fra OpenStreetMap (OSM). OSM er fritt og laget og styrt av brukerne, mye likt Wikipedia. Fordelene med OSM er mange, f.eks kan du forholdsvis enkelt være med å utbedre kartet, og legge til detaljer og informasjon som ikke er tilgjengelig på andre kart. Men siden kartet er laget av brukerne er det ikke sikkert alle gatene er tegnet inn der du bor. Vi oppfordrer alle til å involvere seg i OSM direkte, men dersom dette ikke er aktuelt for deg kan du rapportere feil og mangler på Mapdust, og dersom du velger kategorien «Missing street», kan du be om at bidragsyterne legger til en vei.
Hvor finner jeg FiksGataMi på sosiale medier?
Fiksgatami er tilgjengelig på Facebook og Twitter.
Hvordan anbefaler FiksGataMi-gruppen at det offentlige håndterer problemrapporter?
Vi har skrevet en side med tips til offentlige virksomheter som mottar meldinger fra FiksGataMi for svar på vanlige spørsmål vi får fra det offentlige, og litt om hva vi anbefaler.

Spørsmål om personvern

Vil jeg motta reklame eller annet uønsket epost?
Det vil ikke forekomme. Vi sender deg en epost hvis det skjer en oppdatering av de problemer du har meldt inn, og vi vil aldri sende deg e-post i forhold til noe annet en de problemene du abonnerer på eller har meldt inn.
Hvem får å se min e-postadresse?
Hvis du melder inn en sak, lagrer vi på detaljer om saken, vi sender samtidig en melding til kontakten eller kontaktene hos den relevante myndighet som er ansvarlig for området der saken er geografisk lokalisert. Meldingen sendes til offentlig myndighet som følger offentlighetsloven og vil gi enhver innsyn i meldingen og epostadressen etter de gjeldene lover og regler. Vi i FiksGataMi vil ikke under noen omstendighet gi eller selge e-postadressen din til noen andre.
Hvem står bak FiksGataMi?

Foreningen Norwegian Unix User Group (NUUG) står bak og driver FiksGataMi. Nasjonalt kompetansesenter for fri programvare og Departementenes Servicesenter bidrar med finansiering av prosjektet.

Organisasjonen mySociety i England har drevet og utviklet nettstedet FixMyStreet siden 2007. Programvaren for FiksGataMi drives idag basert på den samme programvaren og utvikling foregår som et samarbeid mellom NUUG i Norge og MySociety i England. FiksGataMi er i så måte et internasjonalt prosjekt.

Programvaren bak dette nettstedet er fri programvare, og er tilgjengelig i hovedsak under GNU Affero GPL programvarelisensen. Du kan laste ned kildekoden og hjelpe oss å utvikle det. Du må gjerne bruke den i egne prosjekter, men du må også gjøre tilgjengelig kildekoden til slike prosjekter.

NUUG låner Varnish-tjenesten til VG Nett for økt ytelse, og er svært takknemlige for at VG Nett bidrar med dette.