Tilbake til alle rapporter

Feil vinkling på fartsdump

Rapportert i kategorien Gater/Veier anonymt 02:13, lør. 7 mai 2011

Sendt til Statens vegvesen region sør og Søgne 2 minutter senere

Ny hevet fotgjengerovergang i krysset Torvgata/Sentrumsveien er laget med en vinkel som tilsier at bilene treffer overgangen direkte, mens man i praksis treffer veien skrått i begge fartsretninger. Dette medfører uakseptabel belastning på kjøretøy, fører, passasjerer og gods, selv når man kjører i gangfart. Det er ved montering av overgangen ikke tatt hensyn til at veien går i en bue på stedet.

I tillegg er det, etter at det ble satt inn større busser på lokalruter som tidligere benyttet minibusser, ved flere anledninger observert busser som har parkert oppå hele eller deler av overgangen (blant annet fordi fremre del av den nærmeste bussholdeplassen også brukes til parkering for brukere av minibanken ved holdeplassen).

De siste årene har også bussene begynt å kjøre inn til holdeplassene på Tangvall fra rundkjøringen ved Esso, i stedet for å kjøre Tangvallveien -> Sentrumsveien som tidligere. De tar en U-sving i Sentrumsveien og inn på holdeplassen. Etter at det ble satt inn større lokalbusser kommer ikke disse inn på den bakerste holdeplassen uten å rygge. Ved flere tilfeller har vi derfor observert rygging i svært høye hastigheter over ovennevnte fotgjengerovergang. Selv om man legger til grunn antagelsen om at disse bussene har ryggekamera må denne praksisen anses som særdeles uaktsom. Det bør derfor legges opp til at bussene følger annen trasè inn til holdeplassene, eller at den bakerste holdeplassen fjernes.

RSS-strøm med oppdateringer for dette problemet Motta e-post når det er oppdateringer på dette problemet

Oppdateringer

  • Henvendelsen er videresendt til Ingeniørvesenet.

    Sendt inn av Servicetorget, Søgne kommune 09:39, man. 9 mai 2011

  • Kan ikke se at det er gjort noe for å løse denne saken. Forleden dag "hoppet" en bil som kom i alt for høy hastighet over i feil kjørefelt som følge av måten fartsdemperen er vinklet. Det smeller også stadig vekk når biler og tilhengere kommer litt for raskt over den, sannsynligvis rett og slett fordi biler ikke er bygget for å treffe skarpe hindringer i veien i en vinkel.

    I tillegg har flere biler nå begynt å legge seg over i motsatt kjørefelt for å styre bilen slik at den treffer demperen rett forfra, noe som heller ikke er en heldig praksis. Spesielt uheldig er dette i forhold til biler som kommer vestfra, da de ikke har tilstrekkelig oversikt over motgående trafikk på grunn av en hekk som sperrer for utsikten.

    Publisert anonymt 04:24, lør. 4 juni 2011

  • Fortsatt åpen via spørreskjema, 04:24, lør. 4 juni 2011

  • Den største feilen med humpen er at den har feil utforming (krumning) i det nordøstlige hjørnet. Det skaper litt ekstra ubehag for førere som kommer fra øst mot vest. Entreprenøren er kontaktet og kommunen avventer en tilbakemelding.

    Sendt inn av Servicetorget, Søgne kommune 10:54, man. 6 juni 2011

  • Området er nå asfaltert.

    Humpen har nå en høyde som ligger godt innenfor kravene og fører ikke til at passerende kjøretøy blir påført direkte skade, forutsatt at de følger den aktuelle fartsgrensen.

    Humpen er anlagt i forbindelse med et svært trafikkert gangfelt og de gåendes sikkerhet betyr mer enn komforten til de kjørende.

    Sendt inn av fiksgatami@sogne.kommune.no 11:19, tor. 27 oktober 2011, markert som fikset

Bidra med en oppdatering

Vær oppmerksom på at oppdateringer ikke blir videresendt til administrasjonen. Vi vil kun bruke personlig informasjon om deg i henhold til våre personvernsregler.

På tide å registrere din oppdatering…

Har du et FiksGataMi-passord?

Ja, jeg har et passord

Glemt passordet ditt? Bekreft via e-post isteden, ved å oppgi et nytt passord da. Når du bekrefter vil passordet ditt bli oppdatert.

Nei La meg bekrefte min oppdatering med e-post

Det er valgfritt å oppgi et passord, men hvis du gjør det vil det bli enklere for deg å rapportere problemer, legge inn oppdateringer og holde oversikt over dine rapporter