Kontakt prosjektgruppen

Du rapporterer at følgende problem er støtende, inneholder personlig informasjon eller lignende:

Fartsputer er for høye.

Publisert av Torfinn Skjelvik Lyng 13:04, tir. 19 november 2019

Registrerer at det nå er etablert fartsputer i Arnt Smistads vei på Byåsen. Jeg har en typegodkjent personbil (riktig nok med noe lang akselavstand og ganske bred) og jeg skraper undersiden av bilen ved passering av disse, selv med hastighet på 5 km/h. Jeg tok med meg en retteholdt og målebånd en kveld for å sjekke høyden på disse og finner ut at enkelte har en høyde på 17-18 cm fra topp pute til veibanen, da spesielt i arealet mellom pute og kantstein. Når man ser i Statens Vegvesen sin håndbok V 218, er disse fartsputenes utforming tydelig beskrevet med både tabell og tegninger der anbefalt maks høyde er 83mm og et toleranseavvik på + 5mm. Jeg vil anta dette høydeavviket vil øke i tiden som kommer da tyngre kjøretøy vil slite ned veibanen mens putehøyde forblir på samme kote. Skjønner godt at dette tiltaket er for å få ned hastigheten på veistrekningen, noe som er veldig bra, men at tyngre kjøretøy nærmest kan ha fri fart virker litt forunderlig på meg. Jeg er nær nabo ved denne veien og observerer da spesielt Metrobusser i en hastighet som er langt over hva som er forsvarlig, spesielt mtp fotgjengerfelt som krysser Arnt Smistads vei fra Erika Lies vei. Hadde det vært etablert vanlige fartsdumper på denne veistrekningen ville alle kjøretøy holdt lav fart, inkludert Metrobusser, SUV, lastebiler og motorsykler.

valgfritt

Liker ikke skjemaer?

Du kan kontakte teknisk støtte via fiksgatami@rt.nuug.no