Back to all reports

Dysfunksjonelt kryss

Reported in the Trafikklys category by JoStein Moen at 15:58, tor. 7 juli 2011

Sent to Statens vegvesen and Trondheim 2 minutes later

Det er stadig problemer i krysset Byåsveien/ Breidabklikkveien for de som kommer Breidablikkveien nede fra Stavne eller ovenfra. Årsak er mangel på skilting og lys, i tillegg til fysiske forutsetninger. Det er uoversiktlig mht antall filer, mangler aktiv venstre-pil inn i krysset og er bakketopp som er krevende på vinterføre - samt 4 bussholdeplasser tett inntil krysset, barneskole og barnehage helt inntil veien. Bør ryddes opp snarest.

RSS feed of updates to this problem Receive email when updates are left on this problem.

Updates

  • Still open, via questionnaire, 00:59, man. 8 august 2011

  • Ser at intet har skjedd i dette krysset og jeg vil gjerne utdype problemene i krysset og mulige løsninger her. Krysset er problematisk og det er også lite effektivt. Biler som kommer fra Breidablikv (BrV) (både opp og ned) skal ofte til venstre og videre langs Byåsv. Disse får ikke egen grønn pil men må vente til motgående trafikk har kjørt gjennom krysset. Større kjøretøy enn vanlige personbiler kan da skape vanskelige situasjoner. Feks. buss nr 19 som kommer opp BrV og skal til venstre videre opp Byåsv. Ved grønt lys blir den ofte stående og vente til det er klart. Den vil da sperre utsikten for de bilene som kommer ovenfra BrV og som skal til byen. Krysset kan mange ganger være klart for disse bilene, men desverre er det ofte vanskelig for dem å se at det er klart. Resultatet blir at dem kjører nølende og sakte fram i krysset og speider etter biler i mot som kan komme i full fart på grønt lys gjennom krysset. Krysset er lysregulert men ikke med grønn pil når en kommer opp/ned BrV. En bedre løsning er at dem som skal til venstre får grønn pil først. Da vil disse filene bli avviklet først og med grønn pil trenger ikke krysset være 100% oversiktelig. Etterpå blir det vanlig grønt lys for dem som skal høyre eller rett gjennom. På den måten får en bort nølingen i venstresvingen og flere biler kan passere krysset. En unngår også en vanlig propp i krysset opp BrV. Fordi i dag blir større kjøretøy som skal til venstre ofte en hindring pga. at dem bruker mye av veibanen ved innkjøring til krysset. Så når bussen står og venter på klart kryss vil den ofte hindre at biler som står lengre bak kommer forbi og rett fram i krysset. Hvis bussen får grønn pil først, vil den forlate krysset først og dermed er det god plass til bilene som etterhvert skal rett fram.

    Posted anonymously at 20:42, ons. 14 mars 2012

Provide an update

Please note that updates are not sent to the council. Your information will only be used in accordance with our privacy policy

Next: Tell us about you

or No personal details will be stored, and you will not receive updates about this report.

Your update

Tell us about you

Do you have a FiksGataMi password?